Redskap og ingredienser

En blomkål til å spise av

14. februar 2020

Siden vi nylig forsøkte oss på Oselias «farserte blomkål», fant vi ut at en blomkålrelatert gjenstand ville være midt i blinken for neste bloggpost. Men hva er egentlig en «blomkålrelatert gjenstand»? Vi bestemte oss for å prøve lykken og søkte rett og slett med ordet blomkål i gjenstandsregisteret vårt. Og så fikk vi opp ett treff!

Det som dukket opp var følgende:

«AAM.13171. En halv bolle, blomkålmønster.  Wedgwood eller Wedgwood-imitasjon.  Engelsk.  Mønstertypen 1700-talls, men laget også i siste halvdel av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet.  Creamware, utvendig grønnglasert relieff med blad nederst, og kremfarget innvendig. Blomkåltekstur øverst.  Tatt opp under pinsedykking i Homborsund havn».

Foto: Gerd Corrigan, AAma.

En halv bolle med blomkålmønster er bedre enn ingen bolle med blomkålmønster. Spesielt om den i tillegg har ligget en stund på havets bunn! Dessverre er det vanskelig å si om dette er en ekte Wedgwood eller en kopi, og når den faktisk ble laget.

Ganske fin til å ha ligget på havbunnen! Foto: Gerd Corrigan, AAma.

Josiah Wedgwood var en engelsk keramiker som har satt store spor etter seg innen den europeiske keramikkhistorie. I 1759 startet Wedgwood sin egen fabrikk der han laget det vakre og rimelige steingodset creamware som ble veldig poplulært. Siden de kongelige også hadde slike creamware-serviser, ble de også kalt «Queen’s ware». Men det som kanskje er hans mest viktige oppfinnelse hendte i 1774. Det var jasperware, som var et porselensaktig stentøy der en hvit frise ble støpt for seg og lagt oppå en ensfarget bunn. De vanligste fargene var blå, grønn og svart, og frisene bestod av hvite relieffer med klassiske motiver. Men før disse klassisk inspirerte servisene, hadde han altså en periode der han lagde serviser inspirert av rokokkoen med former etter frukt og grønnsaker. Wedgewood lagde også serviser med former fra melon og ananas. Han eksportere flere blomkålserviser til Europa, spesielt til Nederland. Og kanskje en av de endte på bunnen i Homborsund havn.

Glasuren fungerer som den skal! Foto: Gerd Corrigan, AAma.

Kilder:

Bachke, Mona: »Engelsk stentøy i trøndersk eie». Utg. Nordenfjeldske kunstindustrimuseum. Trondheim. 1949

https://snl.no/Josiah_Wedgwood

Aldridge, Eileen: »Porselen». Utg. Schibsted. Oslo. 1970

http://www.wedgwoodmuseum.org.uk/collections/collections-online/object/cauliflower-ware-teapot/from_browse

Du liker nok også