I 2017 oppdaget fotoarkivar ved Kuben Hannele Fors, et metallskrin godt gjemt bakerst i en hylle i fotomagasinet. Inne i skrinet fant hun gamle pakker med glassplatenegativer. Bildene var antageligvis tatt på begynnelsen av 1900-tallet, men manglet opplysninger om motiv og sted.
Noen av negativene viste kvinneskikkelser i sammenhenger som var noe utenom det vanlige for tiden de var tatt i. Dette pirret Hanneles nysgjerrighet og hun bestemte seg for å digitalisere bildene. Dette blogginnlegget er skrevet på bakgrunn av hennes artikkel: Fotojentene fra Arendal – slik levde de livet, som ble trykket i Agderposten i 2017.
Det viste seg at flere av bildene var tatt i Arendal, men mange var også tatt på utenlandsreiser. Bildene viser unge kvinner på tur i både fjell og by, og samlet kunne Hannele ved hjelp av bildene rekonstruere en reise som startet i Arendal, og som fortsatte videre med tog gjennom Danmark og Tyskland og som til slutt endte opp ved Genevesjøen i Sveits.
Ved hjelp av portrettsamlingen på Kuben klarte hun også å identifisere noen av kvinnene på bildene. En av dem var Sophie Eyde, datteren til Christian Eyde, Elina og Samuel Eydes eldste sønn. Bildene var gitt til Kuben av Eydefamiliens arvinger. Derfor kunne Hannele konkludere med at det mest sannsynlig var Sophie Eyde som var fotografen.
Sophie (1883-1967) kom fra en av Arendals mest velstående familier og hadde derfor midler til å reise, hun hadde også en økonomi som tillot henne å følge tidens trender og moter, som for eksempel amatørfotografering. Amatørfotografering ble populært på slutten av 1880-tallet da Eastmann Kodak Company lanserte en ny kameratype. Kameraet var ferdigladet med film eller glassplater, noe som åpnet muligheten for at alle kunne fotografere.
Sophie tok sine bilder i en tid da kvinnerollen var i forandring. Kvinner ønsket seg samme privilegier som menn hadde i det offentlige liv. De ville ut av den familiære rollen der utdannelsen til borgerskapets unge jenter kun var en forberedelse til livet som hustru og mor. Flere endringer i samfunnet hadde også gitt borgerskapets kvinner nye muligheter. Utbyggingen av jernbanen gjorde det enklere for kvinner å reise. Det er nok en av grunnene til at Sophie og venninnene pakket sine kofferter, og med seg hadde Sophie sitt eget private kamera for å dokumentere opplevelsene.
Eastman Kodak Company utnyttet dette og lanserte en egen kameraserie med sminkeskrin kalt Kodak Verity. Fotomagasinet Kodakery kom samtidig med tips og artikler om amatørfotografi. En skulle fotografere vakre motiver i det hverdagslige livet og i sine hjemlige trakter. Amatørfotografen skulle være spontan, oppfinnsom og lekende.
Sophie Eydes bilder bærer så absolutt preg av disse fotorådene. Bildene hennes viser motiver som er både uskyldige, lekne og dristige for sin tid. Det er bilder av unge jenter som fleiper med at de drikker alkohol og røyker, og hun tok også bilder av sine venninner der de danser i en hage kun i ført nattkjoler og nattluer, men det var nok ikke meningen at andre enn en innvidd krets skulle se bildene…